Náklady na provoz a údržbu elektromobilu
Investice do elektromobility stále stoupají a již jen málokdo pochybuje, že se jedná o nevyhnutelnou budoucnost. Mnohé státy Evropské unie již stanovily i rok, kdy se přestanou prodávat vozy se spalovacím motorem. Ve Švédsku, Dánsku, Slovinsku a Nizozemsku by se tak mělo stát do roku 2030. Provoz elektromobilu se ale vyplatí už dnes. Jaké jsou tedy náklady na provoz elektromobilu a kolik vás bude stát jeho údržba? Pokud srovnáme tyto náklady s vozem se spalovacím motorem, které auto vyjde lépe?
Servis a údržba
Již nikdy nebude potřeba vyměnit olej, olejový filtr, vzduchový ani palivový filtr, nebude potřeba kontrolovat chladicí systém či měnit zapalovací svíčky. Mezi další části, které již nikdy nebudou působit problémy patří kluzné kontakty v motoru, manuální převodovka, spojka či výfukový systém. Součástky, které motor neobsahuje, se nemohou porouchat.
Další významnou výhodou elektromobilu je jeho vyšší efektivita a využití energie při brzdění. Většina brzdného výkonu je totiž zpětně měněna na energii elektrickou a je poté opět využívána. Tento elegantní systém rekuperace nejen zvyšuje dojezd, ale také významně zvyšuje životnost brzdy a brzdové kapaliny.
Elektromotor je celkově efektivnější než motor spalovací, díky čemuž není vystaven vysokým tlakům, tření a teplotám. Životnost elektrického motoru je mezi 15 - 20 roky a nejsou výjimkou ani motory, které fungují i po 40 letech. Naproti tomu je průměrná životnost spalovacího motoru mezi 8 - 10 lety. I baterie, které jsou kontroverzním tématem, mají životnost dnes již 10 let a i po 200 000 kilometrech nevykazují zásadní snížení kapacity.
Bez započítání životnosti motoru, automobilka Volkswagen u svých elektrických vozů spočítala úsporu na servisních nákladech až 35%. Kromě finanční úspory se dále jedná i úsporu časovou, protože není potřeba podstupovat ani měření emisí, ani časté návštěvy v servisu. V zásadě jediné náklady na provoz elektromobilu z pohledu servisu jsou kontrola řízení, klimatizace, kol a pneumatik. Zdaleka nejčastější servisní úkon je dolévání vody do ostřikovačů.
Kontrola tlaku v pneumatikách. Autor: Ivan Radic (Licence CC BY 2.0)
Cena ujetých kilometrů
Elektrovůz máte možnost "natankovat" doma ze zásuvky či své nabíjecí stanice, elektrickým proudem, který platíte podle vlastního tarifu. Pokud můžete využít k nabíjení tzv. noční proud, můžete se dostat až na hranici 40,- Kč / 100 km.
Při průměrné sazbě vychází cena provozu cca 68 Kč na 100 kilometrů, srovnání s pevnými pohonnými hmotami je v tabulce níže.
|
ELEKTROMOTOR |
SPALOVACÍ MOTOR |
SPOTŘEBA 100 KM |
15 kWh (el.energie) |
8 l (natural 95) |
CENA / JEDNOTKA |
4,54 Kč / kWh |
30 Kč / l |
CENA / 100 KM |
68 Kč |
240 Kč |
Jedná se o průměrná čísla, do kterých samozřejmě vstupuje mnoho dalších proměnných. Ne každý spalovací motor je stejný, stejně tak jako ne každý elektrický motor je stejný. Zároveň náklady na provoz elektromobilu mohou být ještě nižší díky sníženým sazbám elektřiny v noci, některé nabíjecí stanice umožňují nabíjet zdarma a v případě, že jste majitelem domku, je možné zkombinovat elektromobil se solárními panely s akumulačním systémem energie.
Povinné ručení
Při počítání ceny povinného ručení vstupuje v úvahu několik faktorů - věk a bydliště pojistitele a objem a výkon motoru. U elektromobilu ale nelze o jeho objemu vůbec hovořit a tak pojišťovny, které povinné ručení nabízí, zahrnují elektromobily do té nejnižší kategorie, tj. jako vozidla s objemem menším než 1000 ccm.
Při srovnání elektrického BMW i3 a BMW 320 se spalovacím motorem, je rozdíl ceny povinného ručení téměř trojnásobný. Do budoucna se dá počítat s tím, že pojišťovny vytvoří speciální kategorii pro elektromobily a očekává se, že sazba pro elektromobily bude ještě výhodnější.
Silniční daň a dálniční známka
Všechna vozidla používaná k podnikání musí platit silniční daň. Z nově kupovaných aut jich pouze 25% je registrovaných jako auta pro soukromé účely a na ostatní tedy připadá platba silniční daně. Ta je také určována podle zdvihového objemu motoru. Pro výše zmíněné BMW 320, které má objem 1995 ccm, vyjde roční daň na 3000 Kč.
Daně a další administrativní zátěž. Autor: James Morris (Licence CC BY 2.0)
Elektrická auta jsou ze silniční daně vyjmuta a neplatí tedy vůbec nic. A kromě snížení nákladů to navíc znamená i výrazně nižší starosti s placením záloh, počítání celkové daně a další administrativní zátěž.
Zároveň od ledna 2020 si nemusí vozidla se speciální registrační značkou EL označující vozidla s emisemi CO2 do 50g na sto kilometrů pořizovat ani dálniční známku, čímž se dále snižuje jak finanční tak i administrativní zátěž.
Registrační poplatek a zvýhodněné parkování
Nové registrační značky EL znamenají pro elektromobily i další výhody. V tuto chvíli se jedná o odpuštění registračního poplatku, který nicméně činí pouhých 800 Kč, ale zároveň to znamená i zvýhodněné či zdarma parkování v placených zónách, a do budoucna bude pravděpodobně výhod více.
Parkování v Praze. Autor: m-louis .® (Licence CC BY-SA 2.0)
Shrnutí závěrem
Ačkoli jsou stále pořizovací ceny automobilů výrazně vyšší než ceny vozů se spalovacím motorem, běžný provoz elektromobilu je nejen ekologičtější, ale také levnější. Největší úspory dosahují na palivu, kde mohou jezdit prakticky zdarma a v nejhorším případě za čtvrtinu ceny spalovacích vozů.
Další výraznou úsporu dosahují u nákladů na servis a údržbu a to především kvůli větší efektivitě, menšímu počtu součástek a vyšší životnosti motoru. Baterie, ač téma kontroverzní, žádné zvýšené náklady během 10 let či 200 000 kilometrů nepřináší.
Neméně výrazné jsou pak každoroční úspory na povinném ručení, silniční dani a dálniční známce, které představují navíc výrazné snížení administrativních povinností.
ELEKTROMOBIL | VŮZ SE SPALOVACÍM MOTOREM | |
Servis | "Pouze pneumatiky a klimatizace" | O 35% vyšší servisní náklady |
Palivo | 68 Kč / 100 km | 240 Kč / 100 km |
Povinné ručení | Sazba stejná jako pro nejmenší kategorii vozů | sazba dle objemu motoru |
Silniční daň | 0 | sazba dle objemu motoru |
Dálniční známka | 0 | 1500 za rok |
Za jak dlouho se původní investice vrátí anebo srovná s elektromobily je stále značně individuální a pro některé neřeší problém každodenního dojíždění na velké vzdálenosti, které nicméně výkonnější baterie v budoucnu vyřeší. Každopádně se jedná o novou technologii, která vás uvede do fantastického světa elektromobility, které vám za mírné přizpůsobení, nabízí velkou přidanou hodnotu nejen bez hluku a výfukových zplodin.
Pokud Vás zajímá, jaké jsou další výhody, které plynou z koupě nebo vlastnictví elektromobilu v jednotlivých členských státech Evropské unie, připravili jsme pro Vás jejich přehled zde.