Podle čeho vybrat nabíjecí stanici
Koupě soukromé nabíjecí stanice je poměrně vysoká investice a je tedy třeba své rozhodnutí důkladně zvážit. V první řadě bude důležité uvědomit si, pro koho je nabíjecí stanice a kde bude umístěna. Jiné požadavky budete klást na firemní nabíjecí stanici než na domácí. Na základě toho, je poté potřeba zvážit jaký potřebujete výkon, vybrat chytré funkce a platební systém a v neposlední řadě i typ konektoru a připojení kabelu.
Nabíjecí stanice EVECUBE. Autor: EVEXPERT
Výkon nabíjecí stanice
Nejprve trocha rychlé teorie - pro elektromobily jsou důležité dvě nabíječky:
- Palubní nabíječka (On Board Charger - OBC)
- Nabíjecí stanice, též označované jako nabíječky (Electric Vehicle Supply Equipment - EVSE)
Palubní nabíječky (OBC) jsou zabudovány uvnitř ve voze. Nabíjecí stanice (EVSE) jsou naopak externí. Nabíjecí stanice jsou zdrojem elektrického proudu, který poté posílají do OBC palubní nabíječky. V případě, že se jedná o AC nabíjení, palubní nabíječka se postará o proměnu střídavého proudu na stejnosměrný a ten pošle dále do baterie. Jak funguje AC a DC nabíjení máme vysvětleno zde.
Kvůli tomu, že proud musí projít přes palubní nabíječku, tak je důležitý její výkon. Nabíjecí stanice EVSE nemohou vozu dodat více energie, než dokáže projít palubní nabíječkou. Minimální požadovaný výkon domácí nabíjecí stanice je tedy stejný jako výkon palubní nabíječky.
Palubní nabíječka zabudovaná v autě (v angličtině On-board charger). Autor: Toyota Motor Europe (Licence CC BY-ND 2.0)
Zároveň je důležité si ale uvědomit, že technologie se stále ubírají kupředu. Kvalitní domácí nabíjecí stanice mají velkou životnost a je tak pravděpodobné, že bude během svého života sloužit několika vozům. Je vhodné tedy zvážit, zda nevybrat nabíjecí stanici s nejvyšším výkonem.
V případě, že bude nabíjecí stanice sloužit pro firmy, je potřeba vybírat podle vozu, který má nejvýkonnější palubní nabíječku EVC a zároveň je potřeba počítat s návštěvou klientů. Nabíjecí stanice s nejvyšším možným výkonem je pak téměř nutností.
O tom, jak fungují palubní nabíječky a jak ovlivňují nabíjení, se můžete dočíst zde.
Chytrý počítač
Elektromobil lze samozřejmě dobít přímo ze zásuvky za použití přenosné nabíječky. Externí nabíjecí stanice není nezbytně nutná, ale přeci jen kromě pouhého zajištění bezpečnosti vozidla a posádky, mají mnohé chytré funkce. Je jen na Vás vybrat si, které potřebujete.
Přenosná nabíječka EVELINE MAX II. Autor: EVEXPERT
Pro firmy s více zaměstnanci je určitě vhodné, aby nabíjecí stanice měla systém RFID, který umožní zaměstnancům, klientům či přátelům firmy připojit se ke stanici a začít nabíjet. Zároveň v případě vlastnictví více nabíjecích stanic a nabíjení více vozů, je dobré vybrat stanice, které mezi sebou budou umět komunikovat a zajistit, aby se nabila obě auta, či případně zařídit, aby některé mělo prioritu.
Pro domácnosti je zase výhodné, aby se nabíjecí stanice mohla přizpůsobit energetickým požadavkům domu. V době plného provozu tak nabíjí pouze "volným" proudem a začne nabíjet více až ve chvíli, kdy se uvolní kapacita. Či naopak sníží nabíjení, pokud se potřeba domu zvýší. Případně je vhodné, aby domácí nabíjecí stanice mohla být naprogramována na nabíjení pouze v době tzv. nočního tarifu, kdy je elektřina nejlevnější.
Typ kabelu a konektoru
Poslední proměnnou, kterou je potřeba zvážit je typ kabelu a konektoru. Nabízí se zde dvě možnosti, buď se bude jednat o stanici s integrovaným kabelem anebo o stanici, která má pouze zásuvku, do které potom každý připojí svůj kabel, který si vozí v autě.
Stejně jako u rozvoje každé nové technologie, i u elektromobilů se stalo, že existuje několik typů konektorů. V Evropě je v současnosti možné se setkat s Typem 1 a Typem 2. Typ 1 je v současné chvíli na ústupu a nová auta se s tímto konektorem již v Evropě nevyrábí (naopak ve Spojených státech se jedná o dominantní typ konektoru). Většina vozů má již konektor Typu 2 a jsou jím vybavena i všechna nová auta.
Konektor typu 1 a typu 2. Autor: EVEXPERT
Tedy pokud ke stanici bude přijíždět více různých aut, či pokud máte vůz s konektorem Typu 1, tak se vyplatí zapřemýšlet, zda nevybrat stanici pouze se zásuvkou, díky čemuž bude její použití univerzálnější. Pokud se jedná o domácí stanici, kde nabíjíte pouze vy, a pokud navíc máte konektor Typu 2, čímž pádem Vaše budoucí auto bude mít stejný konektor, tak stanice s integrovaným kabelem nabízí více pohodlí, protože není potřeba stále vybalovat cestovní nabíjecí kabel.
Jedná se o to, že stanice s integrovaným kabelem jsou pohodlnější, protože stačí kabel zapojit a poté pouze opět zavěsit na stanici, což v nepříznivým klimatickým podmínkách může být velice vítané, zároveň ale stanice bez integrovaného kabelu představují univerzálnější variantu. Více o tom, jaké konektory existují a jaká byla jejich historie, se dozvíte zde.
Nabíjecí stanice EVECUBE. Autor: EVEXPERT
Shrnutí závěrem
Výběr domácí nabíjecí stanice je zodpovědným rozhodnutím, kde je potřeba zvážit kromě ceny ještě i mnoho dalších proměnných. Nejdůležitějšími z nich jsou výkon, který by měl být minimálně takový jako je výkon palubní nabíječky a ideálně vyšší, aby vystačil i v budoucnosti.
Je potřeba zvážit, zda je potřeba nabíjecí stanice s chytrým systémem pro komunikaci s ostatními stanicemi či s domácností, či zda potřebujete i platební systém. A poslední rozhodnutí se týká toho, zda potřebujete, aby nabíjecí stanice byla spíše univerzální anebo zda si můžete spíše dopřát více pohodlí a pořídit si stanici s kabelem již integrovaným.